9. juni 2020
På grund af situationen med coronavirus / COVID-19 har Århus Sinfonietta været nødt til at udskyde projektet til et senere tidspunkt.
Vi vender tilbage, så snart vi har en ny dato!
På vegne af Århus Sinfonietta,
Allan Gravgaard Madsen, kunstnerisk ansvarlig
Sammen med Aarhus Jazz Festival har Århus Sinfonietta på fjerde år bragt ny musik ud til nye publikumsgrupper via projektet Nye Spor, der udforsker mødet mellem den eksperimenterende jazz og moderne kompositionsmusik.
Til projektet i 2020 har Århus Sinfonietta bestilt to nye værker af komponisterne Henriette Groth og Lars Greve for fire instrumenter til fjerde og sidste del af projektet Nye Spor.
Århus Sinfonietta finder disse to komponister særligt spændende, fordi de begge besidder denne dobbelthed som både udøvende og skabende kunstner på højt niveau samt fordi de allerede har markeret sig med personlige kunstneriske udtryk. (markeret sig over for hvem?)
TILSTANDSMUSIK OG INSTRUMENTER SOM HØJTALERE
Lars Greve indgår et tæt samarbejde med Århus Sinfoniettas musikere og udforsker ved en række sessions, hvordan man kan benytte nogle transducerlignende forstærkerenheder til at omdanne selve guitaren, klaveret og slagtøjet til højtalere, og på den måde kunne filtrere guitarens lyd igennem en pauke, klaverets lyd igennem guitaren osv.
Henriette Groth lader sig inspirere af de enkelte musikeres tilgang til deres instrument og udforsker og udfordrer deres arbejde med klang og tekstur via interferens fra strøgne bækkener/crotales, guitar med e-bow og trombonens glissando. På den måde arbejder Groth mellem polerne af en meditativ tilstandsmusik og en fremadskubbende, ekspanderende musikalsk dramaturgi.
Koncerten er produceret i samarbejde med Aarhus Jazz Festival.